Maatwerk ís persoonlijk

Maatwerk ís persoonlijk

De onderstaande tekst met als titel ‘Maatwerk ís persoonlijk’ is een deel van een gesprek tussen een leerling en mijzelf, wat ik graag met jullie wil delen.

Laatst een boeiend interview gehad met een leerling over de verschillende werkwijzen van uitvaartleiders en de manier waarop zij zich denken te onderscheiden van de concurrent.

Maatwerk ís persoonlijk, Amette Uitvaartzorg Uitvaart

“Wat onderscheid jou nou van de rest, Judith?”

Dat is een goeie, want eigenlijk moet je die vraag aan mijn nabestaanden stellen, antwoordde ik. Ik kan alleen aangeven wat ik DENK dat mij onderscheid.

Een van die dingen is mijn no-nonsense instelling. Ik ga niet met een uitgestreken gezicht bij de mensen aan tafel zitten om mee te gaan in hun verdriet. Ik ben van mening dat dat ook niet kan, het is hún verdriet. Ze bellen me niet om mee te gaan zitten huilen. Zij hebben vooral behoefte aan sturing en begeleiding in de roerige momenten die zijn ontstaan door het overlijden. Wat ik vooral doe is luisteren, veel luisteren, adviseren, ze weer op een pad zetten waar ze verder kunnen. En dat doe ik zonder wazig verhaal, maar gewoon in duidelijke taal en recht door zee. Ook zij moeten er recht door heen, door de gevoelens, het verdriet, het gemis en het gevoel na die tijd, ook wel de leegte…. En dan ben ik er ook met nazorg, voor zolang het nodig is en ook weer aangepast op de situatie.

En echt waar, iedereen reageert en ís anders. Het is aan mij om aan te voelen en in te schatten wat ze nu precies nodig hebben. Is het die arm als steun en om te troosten, mijn schouder om te huilen of gewoon even een terechtwijzing om ze weer in het hier en nu te zetten? Want ook dat komt voor.

 

Je levert maatwerk met je werk, maar waar blijkt dat dan uit?

Ik denk dat ik erg flexibel ben, maar binnen kaders. Mede door mijn opleidingen en werkervaring in de Z-verpleging, schuldhulpverlening en mediation, kan ik ruimdenkend zijn in de aanpak bij het regelen van een afscheid. Goed voorbeeld is een uitvaart die ik laatst had. De nabestaanden wilden het liefst alles zelf doen; aangifte van overlijden, de kaart, de presentatie in de aula, de woordjes, de muziek…en dat is best veel. Het lijstje is korter dan de tijd die hieraan besteedt moet worden en dat wordt echt onderschat.

 

En kan dat allemaal? Mogen nabestaanden dat allemaal zelf doen?

Jazeker, er kan veel en daarin denk ik graag mee, maar daar ligt ook de uitdaging voor mij. De regie ligt dan veelal op een geheel ander vlak, namelijk dat van overzicht houden, versnellen en ook afremmen waar nodig, maar vooral zorg voor de nabestaanden. In dit geval waren de nabestaanden bijna vergeten dat het om het afscheid van hun moeder ging. Ze waren louter en alleen gefocust op en bezig met deze ‘regel’zaken. Ik regelde wèl de locaties, stelde de tijdframes vast waarbinnen alles moest gebeuren en hield de haalbaarheid van de wensen in de gaten. Maar vooral bleef ik ze achter hun ‘vodden’ aanzitten om alles op tijd aan te leveren, te testen en ik moest ze zelfs wijzen op het nemen van de tijd voor een familiebezoek in het uitvaartcentrum. Anders waren ze daar helemaal aan voorbij gegaan en dat zou ze later zeker parten gaan spelen in de verwerking.

En dan kun je meteen zien, wat de toegevoegde waarde is van een uitvaartleider. De nabestaanden hebben vaak niet in de gaten dat er maar een hele korte periode is voor het nemen van afscheid en die tikt onverbiddelijk door. Je ziet vaak in die situaties dat ze zelfs hun energieniveau verwaarlozen, want er moet zoveel worden gedaan en geregeld, dat ze slecht slapen, verkeerd en zeer onregelmatig eten. En dat is dus zo’n moment dat ik ze weer even “tot de orde” roep, tot delegeren overga om iedereen gelijkmatig te belasten en waar nodig de teugels overneem.

 

In veel advertenties staat vaak: persoonlijk en betrokken als verkoopargument, geldt dat ook voor jou?

Ik zie dat inderdaad regelmatig in advertenties van collega’s staan. Maar ik hanteer dat niet als verkoopargument, want een overlijden en het regelen van een afscheid is altijd persoonlijk! En bij gebrek aan persoonlijke aandacht en de JUISTE betrokkenheid, kun je beter een ander vak kiezen. Ik richt me liever op de invulling van een afscheid. Daarin hoop ik mij te onderscheiden, want dat is en blijft nu eenmaal maatwerk. Je kunt dát maar één keer doen….

 

Heeft u wel vragen omtrent úw uitvaartwensen, dan kunt u altijd vrijblijvend een afspraak met ons maken.
Wij zijn te telefonisch te  bereiken via 0229-22 00 24 of 06-13 66 96 13. Mailen kan ook: judith@amette-uitvaartzorg.nl

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan contact met ons op.

Bron: Amette Uitvaartzorg – Afscheid nemen is maatwerk.®

Bel nu!
Route